Podejmij #offlinechallenge i odłącz się od sieci na 24 h.

 

Samorząd Uczniowski zachęca całą społeczność szkolną (uczniów wraz z rodzinami i przyjaciółmi, wychowawców, nauczycieli, pracowników szkoły) do wzięcia udziału w akcji, która będzie trwać od 03.10 do 31.10. Wezwanie to może być wykorzystane w różnoraki sposób: jako test siły woli, projekt językowy, eksperyment klasowy, cyfrowy detoks itd.

O CO CHODZI?

Podejmij #offlinechallenge i odłącz się od sieci na 24h.  Po co? Żeby spędzić czas w nietypowy sposób, pobyć ze sobą i odkryć swoje nawyki związane z korzystaniem z sieci. Sprawdź, czy dasz radę!

Większość z nas sięga po telefon kilkadziesiąt razy w ciągu doby, nawet w nocy. Często nie zauważamy nawet, że to robimy. Telefon mamy na wyciągnięcie ręki, towarzyszy nam w podróży, przy posiłkach, podczas spotkań ze znajomymi, a nawet? w toalecie. Czy ktoś jest nam bliższy niż nasz smartfon?

Wiesz, co jest najcenniejszą rzeczą, którą posiadasz? Nie, to wcale nie są pieniądze. To czas i uwaga, Twoja umiejętność skupienia. Bez nich niczego nie dokonasz. Pieniądze chcemy mieć, oszczędzać, przeznaczamy je na coś, czego potrzebujemy albo co sprawi nam przyjemność.. Dlaczego nie myślimy podobnie o naszym czasie? Przecież nie jest nieograniczony.

Obejrzyj: https://www.youtube.com/watch?v=ym_UaQYyG88&feature=youtu.be

PLAN DZIAŁANIA:

1.Ustal, kiedy dokładnie odłączysz się od sieci na 24h

W tym czasie sprawdzisz siłę swojej woli. Nie możesz w ogóle korzystać z internetu ? ani w telefonie, ani na żadnym innym urządzeniu. Najlepiej uprzedź wcześniej znajomych (tam link do grafik), Tablet i laptopa schowaj do szafy. W smartfonie wyłącz transmisję danych i WIFI. Ogranicz do minimum rozmowy telefoniczne oraz SMS-y.

I opcja
Zaplanuj, co zrobisz w ciągu tych 24h: umów się ze znajomymi, kup bilet do kina, sprawdź, co się wtedy dzieje w twoim mieście, pożycz ciekawą książkę lub wydrukuj przepis, który chcesz wypróbować.

II opcja
Nic nie planuj, podczas #offlinechallenge po prostu podążaj za tym, na co masz ochotę.

 

2. Przyjrzyj się sobie

Podejdź do tego z ciekawością i spróbuj odkryć:

=> Kiedy czujesz potrzebę sięgnięcia po telefon, sprawdzenia powiadomień?
Dlaczego chcesz to zrobić? Próbujesz odgonić nudę, zrelaksować się, odpocząć, uspokoić? A może potrzebujesz kontaktu ze znajomymi? Jak inaczej możesz zaspokoić te potrzeby?

=> Jakie uczucia wywołuje w tobie przymusowe odcięcie się od sieci?
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że internet jest zawsze w zasięgu ręki, więc brak możliwości skorzystania z niego może powodować różne (także nieprzyjemne) uczucia. Być może czujesz niepokój, wydaje ci się, że omija cię coś ważnego. A może odczuwasz złość, frustrację lub nawet lęk? Internet często staje się naszym domyślnym sposobem na radzenie sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami, uspokajamy się, korzystając z niego. Jeśli doświadczysz czegoś takiego, spróbuj przez chwilę głęboko oddychać i popatrzeć z boku na myśli i uczucia, które się u Ciebie pojawiają.

 

3.Wyciągnij wnioski

Po zakończeniu #offlinechallenge podsumujcie to, czego się o sobie dowiedzieliście. Czy poczuliście, że macie więcej czasu? Spróbowaliście czegoś nowego, zrobiliście coś fajnego? A może 24h bez internetu okazało się prawdziwą katorgą i nie daliście rady ciekawie spędzać czasu offline? Czy udało się wam wytrwać całe 24h? Jeśli zaliczyliście wpadkę, zastanówcie się, dlaczego. Przecież 24h to wcale nie tak długo.

           

Jeśli chcesz, możecie podzielić się swoimi przemyśleniami i wynikami na słówku, szkolnym fb, Instagramie, lekcji wychowawczej, wśród rodziny i znajomych itp.

            UWAGA PROBLEM!

Ile godzin dziennie scrollujesz newsfeedy w ulubionych apkach? Ile lajków zostawiasz każdego dnia znajomym lub influencerom? Jak często wpadasz w ciąg automatycznego odtwarzania filmów na YouTube? A jak często poświęcasz swoją uwagę nowym, ciekawym i rozwijającym rzeczom, które dzieją się offline?

Często słyszymy od dorosłych, że jesteśmy uzależnieni od internetu . Czasami nawet myślimy tak o sobie sami. Ale czy rzeczywiście większość z nas ma problem z jego nadużywaniem? Jak to rozpoznać?

O problemie uzależnienia od internetu możemy mówić, gdy tracimy kontrolę nad czasem spędzanym online. Czyli na przykład korzystamy z sieci coraz dłużej, coraz częściej bezmyślnie otwieramy te same aplikacje lub gdy po kilku godzinach orientujemy się, że chociaż szukaliśmy tylko jakiejś informacji do zadania domowego, skończyliśmy, scrollując kolejne newsfeedy.

Kolejnym sygnałem, że możemy mieć problem, jest to, że korzystanie z sieci negatywnie wpływa na inne obszary naszego życia. Na przykład jeśli zamiast spać lub podejmować swoje obowiązki, siedzimy w internecie (i czujemy się coraz bardziej niewyspani, a nasze oceny w szkole są coraz gorsze) lub gdy uciekamy z lekcji i rezygnujemy ze spotkań ze znajomymi, żeby spędzić więcej czasu online. Następny przykład to rezygnowanie z pasji i zainteresowań na rzecz kolejnych godzin w sieci. Nie oszukujmy się ? internet jest bardzo ciekawy i łatwo nie zauważyć, że nasz czas spędzamy głównie przed ekranem.

 

  • Gdzie szukać pomocy

Jeżeli nie jesteście pewni, czy macie problem z nadużywaniem internetu, niepokoicie się tym, ile czasu spędzacie online, albo już wiecie, że macie problem i potrzebujecie wsparcia ? pamiętajcie: nie jesteście sami! Możecie skorzystać z pomocy:

Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

Konsultanci pod tym numerem telefonu nie oceniają, ale pomagają w różnych trudnych sytuacjach. Możesz się z nimi skontaktować pod bezpłatnym numerem 116 111 (codziennie od 12 w południe do 2 w nocy), napisać do nich na czacie dostępnym na stronie 116111.pl/czat (od poniedziałku do piątku w godzinach 12?15) albo wysłać wiadomość z anonimowego konta, które założysz na stronie 1116111.pl/napisz.

Rodziców albo innej zaufanej osoby dorosłej

Porozmawiaj z kimś dorosłym o swoich obawach. Razem możecie zastanowić się, jaki rodzaj wsparcia będzie dla ciebie najlepszy. Jeżeli rodzic/dorosły nie wie, jak ci pomóc, może skorzystać z pomocy konsultantów bezpłatnego telefonu 80010000 dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

 

Pedagoga /psychologa szkolnego

Porozmawiaj z nauczycielem, psychologiem albo pedagogiem szkolnym o swoich obawach. Powinien cię wesprzeć, podpowiedzieć, co zrobić.

 

Źródło: https://offlinechallenge.pl/

 

 Powodzenia!

 SU

 
 
Skip to content